REACTOREN IN DE CENTRALE VERLIEZEN WAT AAN EFFICIËNTIE

Door: Frank Acland

17 januari 2016

Vertaling: Paul Harmans

Bron: http://www.e-catworld.com/2016/01/17/1-mw-e-cat-plant-watch-thread-update-1-rossi-production-cost-in-kw-is-very-competitive


Andrea Rossi heeft gezegd dat er constant verlies is aan efficiëntie in de reactoren van de E-Cat centrale. Hij zegt dat hij had gehoopt dat de brandstoflading voldoende was om een vol jaar mee te gaan, maar nu de test in de eindfase is beland, lijkt het erop dat de potentie iets afneemt. Er zijn drie opties wat dit aangaat:

a. Doorgaan met dezelfde brandstoflading in de reactoren, Rossi zegt dat tot nu toe het COP goed genoeg is, ondanks het verlies aan efficiëntie.

b. Het verwisselen van de brandstofladingen, Rossi zei het volgende: ‘De lading kan indien nodig verwisseld worden, het zal duidelijk zijn dat dat de einddatum van de test zal opschuiven met het aantal dagen dat voor de wissel nodig is. We hebben nog dagen over van de benodigde 400 contractuele dagen, dus de geldigheid van de test komt niet in gevaar. Maar tot nu toe is het niet noodzakelijk om de brandstofladingen te verwisselen.’

c. Het inzetten van de back-up reactoren die stand-by staan, wat die optie betreft schreef Rossi: ‘Dat is een andere reddingsboot. In militair jargon: dat is onze reservedivisie.’


Opmerking Paul Harmans - Energy Catalyzer NL
Zoals vaker aangegeven, de brandstofladingen van de E-Cat reactoren zouden volgens verwachting zes maanden meegaan en dan zouden ze vervangen moeten worden. Dat is wat Rossi altijd heeft ingeschat. Maar blijkbaar is de opbrengst van de weinige hoeveelheid brandstof nikkelpoeder, waterstof en wat lithium (in totaal een tiental grammen!) veel groter dan men dacht. Dat de reactoren nu, na tien maanden in de test, iets aan efficiëntie verliezen is een positief punt voor de techniek, dus beslist geen negatief gegeven.

Als een autoproducent voor zijn auto een brandstofverbruik opgeeft waarmee je met die auto 600 km op 1 tank kunt rijden, en je tank is na 1000 km nog niet leeg, dan is dat een gigantisch voordeel, te vergelijken met de E-Cat. Overigens kun je er in de auto-industrie standaard vanuit gaan dat wat de autofabrikant als brandstofverbruik opgeeft een leugen is, die opgegeven 600 km zullen er in de praktijk slechts 550 of minder zijn!



http://www.e-catworld.com


  Share


TERUG NAAR PAGINA ARTIKELEN